Regulamin rekrutacji uczniów do Technikum Nr 4 im. Tadeusza Tertila i Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 2 na rok 2013/2014
Podstawa prawna
- Decyzja Małopolskiego Kuratora Oświaty z dnia 14 stycznia 2013 r. (NP.537.1.2013.JN) w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 2013/2014 do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół policealnych, określenia terminów składania dokumentów, potwierdzania woli podjęcia nauki w danej szkole, sposobów przeliczania na punkty ocen z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych, wyników egzaminu gimnazjalnego, sposobów punktowania innych osiągnięć kandydatów oraz zasad rekrutacji z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych przedszkoli oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624).
Ustalenia ogólne:
§ 1
Rekrutację do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
§ 2
Zadania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej: Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
- Podaje do wiadomości kandydatom informacje o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych w statucie szkoły,
- Przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne,
- Ustala na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłasza listy kandydatów przyjętych do szkoły,
- Sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
Ustalenia komisji podejmowane są zwykłą większością głosów.
Od ustaleń komisji przysługuje odwołanie składane do dyrektora szkoły w terminie trzech dni od daty wywieszenia listy przyjętych.
§ 3
Wymagane dokumenty:
Kandydaci do szkoły składają podanie w sekretariacie młodzieżowym w terminie ustalonym przez kuratora oświaty.
Do podania o przyjęcie do szkoły kandydaci załączają:
- poświadczoną kopię świadectwa ukończenia gimnazjum (dotyczy kandydatów spoza elektronicznego systemu naboru)
- poświadczoną kopię zaświadczenia o wyniku egzaminu gimnazjalnego (dotyczy kandydatów spoza elektronicznego systemu naboru)
- 2 fotografie,
- Zaświadczenie lekarskie (skierowanie na badania wydaje szkoła),
- W przypadku kandydatów z wadami słuchu, wzroku, narządów ruchu i innymi schorzeniami orzeczenie kwalifikacyjne publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
- zaświadczenie/zaświadczenia o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty konkursów, o których mowa w § 4.
Po złożeniu oświadczenia potwierdzającego wolę podjęcia nauki:
- Oryginały świadectwa ukończenia gimnazjum
- Zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego,
- Kartę informacyjną.
Warunkiem przyjęcia ucznia do klasy pierwszej jest ukończenie gimnazjum i dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego.
Zasady rekrutacji
§ 4
O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum.
O przyjęciu kandydatów do klasy pierwszej technikum i zasadniczej szkoły zawodowej decyduje łączna liczba punktów obliczonych według zasad:
- 100 pkt. maksymalnie za wynik z egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów:
- język polski,
- historia i wiedza o społeczeństwie,
- matematyka,
- przedmioty przyrodnicze (biologia, geografia, fizyka, chemia),
- język obcy nowożytny na poziomie podstawowym,
przelicza się na punkty według zasady, że z każdego zakresu można uzyskać maksymalnie 20 punktów – jeden procent w każdym z zakresów odpowiada 0,2 punktu.
- 80 pkt. maksymalnie za oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum, ustalając ich liczbę następująco
Ocena | Ilość punktów |
Celujący | 20 |
Bardzo dobry | 18 |
Dobry | 15 |
Dostateczny | 10 |
Dopuszczający | 2 |
- Kandydatom do szkół ponadgimnazjalnych, zwolnionym z egzaminu gimnazjalnego, liczbę punktów uzyskanych z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych do celów rekrutacyjnych mnoży się przez dwa.
- 20 pkt., co najwięcej za inne osiągnięcia ucznia:
- Za ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem – 5 pkt.
- Za udział w konkursach organizowanych przez kuratora oświaty, w tym:
- Finalista konkursu ponadwojewódzkiego – 10 pkt.,
- Finalista konkursu wojewódzkiego – 8 pkt.,
- Za osiągnięcia wpisane na świadectwie do 7 pkt. – zgodnie z załącznikiem nr 5 dostępnym na stronie www.kuratorium.krakow.pl.
W przypadku, gdy kandydat uzyskał w okresie trzech lat kilka lokat punktowanych w tym samym konkursie, zgodnie z ust. 4, pkt. 2 i 3 decyzji Małopolskiego Kuratora Oświaty, uznaje się tylko jedną, najwyższą lokatę.
Laureaci konkursów organizowanych przez kuratora oświaty o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, w których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej jednego przedmiotu, przyjmowani są do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów zawartych w statusach szkół.
Laureaci konkursów tematycznych organizowanych przez Małopolskiego Kuratora Oświaty oraz innych Kuratorów Oświaty w porozumieniu z Małopolskim Kuratorem Oświaty (załącznik Nr 7) otrzymują odpowiednio 12 pkt. – konkurs ponadwojewódzki i 10 pkt.
– konkurs wojewódzki.
Punkty za oceny na świadectwie ukończenia gimnazjum oblicza się z następujących zajęć edukacyjnych:
- Technikum (wszystkie kieunki za wyjątkiem technika informatyka): język polski, język obcy obowiązkowy, matematyka, fizyka i astronomia.
- Technikum informatyczne: język polski, język obcy obowiązkowy, matematyka, informatyka.
- Zasadnicza szkoła zawodowa (wszystkie klasy): język polski, geografia, informatyka, zajęcia techniczne.
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi 200. Minimalna liczba punktów kandydata przy przyjęciu do Technikum wyosi 90. Próg punktowy nie dotyczy Zasadniczej Szkoły Zawodowej.
Po przeprowadzonym postępowaniu rekrutacyjnym, w terminie ustalonym przez kuratora oświaty, wywieszona zostanie lista kandydatów przyjętych do szkoły.
Kandydat umieszczony na liście przyjętych zobowiązany jest w terminie ustalonym przez kuratora oświaty, do potwierdzenia woli podjęcia nauki w szkole i dostarczenia oryginałów świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego.
Po upływie terminu potwierdzenia woli, zostanie ogłoszona lista kandydatów przyjętych, którzy potwierdzili wolę podjęcia nauki w wybranej szkole, zaś pozostali kandydaci zostaną wykreśleni z listy.
Jeżeli szkoła będzie dysponowała wolnymi miejscami, przeprowadzi ponowne postępowanie rekrutacyjne, w terminie ustalonym przez kuratora oświaty.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają:
- Sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
- Kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,
- Kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologicznej-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
Terminarz postępowania rekrutacyjno-kwalifikacyjnego.
- 6 maja 2013 r. do 26 czerwca 2013 r. do godz. 15.00 – kandydaci składają podpisane przez rodziców lub prawnych opiekunów podanie do szkoły pierwszego wyboru. Kandydaci kończący gimnazjum, które objęte jest systemem rekrutacji elektronicznej, dokonują rejestracji w macierzystym gimnazjum. W przypadku, gdy tylko wybrane szkoły ponadgimnazjalne objęte są tym systemem, a gimnazjum nie jest objęte, kandydaci składają podanie wyłącznie w szkole pierwszego wyboru.
- Do 27 czerwca 2013 r. do godz. 15.00 – dokonywanie ewentualnych zmian w decyzji o wyborze szkoły*.
- Od 28 czerwca 2013 r. do 2 lipca 2013 r. do godz. 15.00 – dostarczenie do szkoły pierwszego wyboru kopii świadectwa i zaświadczenia o wyniku egzaminu gimnazjalnego w celu weryfikacji w systemie rekrutacji elektronicznej**.
- 4 lipca 2013 r. godz. 12.00 – ogłoszenie przez szkolne komisje rekrutacyjno – kwalifikacyjne list kandydatów przyjętych do oddziałów klasy pierwszej oraz listy kandydatów niezakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej.
- do 8 lipca 2013 r. do godz. 14.00 – potwierdzanie woli podjęcia nauki w danej szkole przez kandydatów umieszczonych na listach zakwalifikowanych do przyjęcia poprzez dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz karty informacyjnej.
- 9 lipca 2013 r. do godz. 12.00 – ogłoszenie przez szkolne komisje rekrutacyjno – kwalifikacyjne list przyjętych do szkoły.
- do 11 lipca 2013 r. do godz. 10.00 – składanie przez uczniów nieprzyjętych do wybranej szkoły oryginałów dokumentów do szkół, które dysponują wolnymi miejscami.
- 12 lipca 2013 r. do godz. 13.00 – ogłoszenie przez szkolne komisje rekrutacyjno – kwalifikacyjne list przyjętych do szkoły
- od 27 sierpnia 2013 r. do 30 sierpnia 2013 r. – dodatkowa rekrutacja.
* Kandydat w celu wybrania złożonych dokumentów lub zmiany listy preferencji musi złożyć pisemną prośbę o ich wydanie. Zmiana preferencji lub wybranie dokumentów wyłącznie w obecności rodzica (prawnego opiekuna).
**Zgodnie z decyzją Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie z dnia 14 stycznia 2013 r. uczniowie biorący udział w rekrutacji elektronicznej nie mają obowiązku składania kopii ukończenia gimnazjum oraz kopii zaświadczenia o wyniku egzaminu gimnazjalnego. Etap ten dotyczy tylko kandydatów, których gimnazja nie uczestniczą w systemie elektronicznej rekrutacji, a rejestracja dokonywana była samodzielnie przez kandydata lub przez szkołę pierwszego wyboru. Kandydat jest zobowiązany do dostarczenia tylu kompletów kopii (ukończenia gimnazjum oraz zaświadczenia o wyniku egzaminu gimnazjalnego) ile wybrał szkół w systemie elektronicznym.