Co kryje się pod określeniem programowanie? Czy warto wybrać studia informatyczne w Polsce? Co czeka młodzież na studiach i po nich? Na co już zwrócić uwagę, będąc w szkole średniej? Jak może wyglądać kariera programisty? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas webinarium online 28 lutego, o godz. 18.00.

Link do streamingu na YT: https://youtu.be/QmJyIGsknvY

Programowanie w coraz większym stopniu jest ważnym składnikiem wszystkich obszarów naszego codziennego życia. Obecnie kod źródłowy pozwala „sterować” przepływem bitów zarówno w naszych telefonach komórkowych czy konsolach do gier, jak i zarządzać miejską sygnalizacją świetlną. Istnieje wiele języków programowania oraz zintegrowanych środowisk programistycznych, umożliwiających rozwój nauki i technologii kosmicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania nic nie poleciałoby w przestrzeń kosmiczną, nie moglibyśmy eksplorować powierzchni Księżyca lub Marsa, łaziki nie mogłyby prowadzić badań na innych planetach i ciałach niebieskich, a my analizować danych otrzymywanych z tych misji albo teleskopów czy satelitów krążących wokół Ziemi.

Programowanie to połączenie jasnego, logicznego, niejako matematycznego sposobu myślenia oraz umiejętności pisania kodu źródłowego w wybranym języku programowania. Umiejętność programowania umożliwia stworzenie „czegoś z niczego”, a nawet w pewnym sensie pozwala „ożywić” układy elektroniczne. Ponieważ jesteśmy otoczeni światem stale rozwijających się technologii, warto związać swoją przyszłość z programowaniem.

Tę umiejętność można rozwijać od najmłodszych lat i nigdy nie jest za późno, by zacząć. Dzieci i młodzież mogą to robić już teraz, dzięki Europejskiemu Wyzwaniu Astro Pi. To projekt edukacyjny Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), prowadzony we współpracy z Fundacją Raspberry Pi. Stwarza uczniom szkół podstawowych i średnich okazję do przeprowadzenia projektu naukowego w kosmosie, a konkretnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Głównym zadaniem dla śmiałków jest napisanie programu komputerowego w języku Python, działającego na układach Raspberry Pi, w celu przeprowadzenia badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, panującej na ISS. Wyzwanie Astro Pi to idealna okazja do sprawdzenia się w roli programistów i programistek, pracujących z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi.

„Uważam, że umiejętność tworzenia oprogramowania jest kluczowym składnikiem rozwoju kariery zawodowej w nauce, jak również w technologii. Bez niej nie miałbym możliwości brania udziału w różnorodnych projektach, np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w pracach nad wykrywaczami materiałów niebezpiecznych pod wodą (amunicja chemiczna zatopiona na dnie Bałtyku), czy opracowywania modeli cyfrowych pola magnetycznego Marsa w ramach stażu w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Umiejętność programowania pozwoliła mi także przez rok pracować nad narzędziami do wizualizacji poziomów radiacji w detektorze CMS działającym na Wielkim Zderzaczu Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą. Chcę podkreślić, że wspólnym mianownikiem wzięcia udziału w powyższych projektach była umiejętność tworzenia i testowania oprogramowania” – mówi Sławomir Tadeja, jeden z gości spotkania. Oprócz niego, wystąpią także:

Justyna Średzińska, magister fizyki, specjalistka do spraw merytorycznych w Europejskim Biurze Edukacji Kosmicznej (ESERO-Polska), w Centrum Nauki Kopernik. Przez 5 lat prowadziła badania z zakresu astrofizyki w Centrum Astronomicznym im. M. Kopernika PAN w Warszawie. Swoją pasję do kosmosu przekazuje w pracy edukacyjnej. Przygotowuje materiały metodyczne i prowadzi różnorodne aktywności, rozwijające wiedzę z zakresu astrofizyki i technologii kosmicznych.

Sławek Tadeja, asystent naukowy na Wydziale Inżynierii Uniwersytetu Cambridge, na którym odbywał studia doktoranckie. W ramach doktoratu pracował nad zastosowaniami wirtualnej rzeczywistości (VR) w różnych gałęziach inżynierii, włączając aeronautykę i astronautykę. W trakcie studiów odbył półroczny staż w ESA, gdzie pracował m.in. nad modelowaniem komputerowym pola magnetycznego Marsa.

Paweł Budzianowski, zarządza grupą badawczą w firmie technologicznej PolyAI, zajmującej się automatyzacją konwersacji pomiędzy ludźmi przy użyciu komputera. Prowadzi również zajęcia z przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Warszawskim oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył matematykę na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studia doktoranckie w zakresie sztucznej inteligencji na Wydziale Inżynierii Uniwersytetu Cambridge.

Udostępnij w mediach społecznościowych: